Jaki akumulator wybrać ?
zalety, wady, zastosowanie
Akumulatory kwasowo-ołowiowe .
To typ akumulatora, który swoją historią sięga 1859 roku.
Od tamtego czasu zasada jego budowy nie uległa zmianie. Składa się z anody ołowiowej, katody z tlenku ołowiu i płynnego elektrolitu, którym jest 37% wodny roztwór kwasu siarkowego. Mówiąc o ołowiu mamy na myśli jego stop z antymonem, z wapniem i antymonem, z wapniem lub z wapniem i srebrem. We współczesnych akumulatorach dominują te dwa ostatnie stopy.
Zalety: Do zalet „standardowych” akumulatorów należy zaliczyć stosunkowo niską cenę, wysoką trwałość i dużą odporność na głębokie rozładowanie. Ponowne naładowanie „pustego” akumulatora w pełni przywraca pierwotne parametry. Należy jednak pamiętać, że utrzymywanie stanu całkowitego, lub częściowego rozładowania w dłuższym czasie prowadzi do zakwaszenia, co nieodwracalnie obniża parametry i znacząco zmniejsza trwałość.
Wady: Do typowych wad akumulatora kwasowo-ołowiowego należy ryzyko wspomnianego zakwaszenia oraz konieczność regularnego kontrolowania poziomu elektrolitu. Dłuższe użytkowanie z jego niedoborem prowadzi do skrócenia żywotności akumulatora.
Zastosowanie: Akumulator kwasowo-ołowiowy jest najpopularniejszym typem akumulatora rozruchowego. W motoryzacji jest powszechnie stosowany w niemal wszystkich rodzajach pojazdów, m.in. w samochodach osobowych, ciężarowych, motocyklach, czy ciągnikach.
Akumulatory żelowe.
W tym typie akumulatora płynny elektrolit zastąpiony został specjalnym żelem powstałym z wymieszania kwasu siarkowego z krzemionką. Wielu kierowców zastanawia się nad zastosowaniem go w swoim samochodzie, ale mimo wielu zalet, nie jest to polecane rozwiązanie.
Zalety: Akumulatory żelowe posiadają wiele zalet w stosunku do kwasowo-ołowiowych z płynnym elektrolitem. Po pierwsze mogą być ustawiane w dowolnej pozycji, są odporne na głębokie przechyły, a nawet na krótkotrwałą pracę w pozycji odwróconej, Po drugie elektrolit w formie żelu nie paruje, nie trzeba go uzupełniać i co istotne ryzyko wycieku jest bardzo niskie nawet w przypadku uszkodzenia mechanicznego. Po trzecie akumulatory żelowe są odporne na wibracje i wstrząsy. Wytrzymałość cykliczna jest o ok. 25% większa, niż w akumulatorach kwasowo-ołowiowych.
Wady: Podstawową wadą akumulatorów żelowych jest niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów, zwłaszcza w niskich temperaturach. Przez to nie znajdują zastosowania w samochodach jako akumulatory rozruchowe.
Zastosowanie: Akumulatory żelowe, jako jednostki rozruchowe, znalazły zastosowanie w motoryzacji, ale jedynie w jednośladach, gdzie prądy rozruchowe są o wiele mniejsze, eksploatacja przebiega w okresie letnim, a pozycja pracy może znacząco odbiegać od pionu. Sprawdzają się też doskonale jako jednostki stacjonarne, np. w przyczepach kempingowych, kamperach, czy jako akumulatory pomocnicze w samochodach terenowych.
Akumulatory AGM
Skrót AGM (Absorbent Glass Mat) oznacza akumulator z separatorami wykonanymi z mat z mikrowłókien szklanych lub włókna polimerowego całkowicie pochłaniającego elektrolit.
Zalety: AGM to produkt trzykrotnie bardziej wydajny, mając na uwadze ilość rozruchów, niż standardowy akumulator. Do zalet należy też zaliczyć wysoką odporność na wstrząsy, wibracje, czy wycieki, niskie straty energii oraz niski opór wewnętrzny.
Wady: Największą wadą są z pewnością wysokie ceny zakupu. Do pozostałych należy zaliczyć wrażliwość na przeładowanie oraz wysokie temperatury. Z tego ostatniego powodu umieszcza się je w kabinie pasażerskiej lub w bagażniku, nigdy zaś w komorze
silnikowej.
Zastosowanie: Akumulatory AGM zaprojektowano specjalnie z myślą o samochodach wyposażonych w układ start-stop i system odzyskiwania (rekuperacji) energii. Ze względu na wrażliwość na wysoką temperaturę pracy nie nadają się jako zamiennik dla konwencjonalnych akumulatorów montowanych w komorze silnika.
Akumulatory EFB / AFB / ECM
Skróty EFB (Enhanced Flooded Battery), AFB (Advanced Flooded Battery) i ECM (Enhanced Cycling Mat) oznaczają akumulatory o wydłużonej wytrzymałości. Pod względem budowy wykorzystują większy zbiornik elektrolitu, płyty ze stopu ołowiu, wapnia i cyny oraz dwustronne separatory z mikrowłókien polietylenu i poliestru.
Zalety: W porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi cechują się dwukrotnie większą wytrzymałością cykliczną, czyli są zaprojektowane na dwa razy więcej uruchomień silnika, niż konwencjonalne akumulatory. Dobrze radzą sobie w samochodach z dużą liczbą odbiorników prądu.
Wady: Akumulatory o wydłużonej wytrzymałości nie są odporne na głębokie rozładowania, co obniża ich sprawność. Wadą jest też dosyć wysoka cena.
Zastosowanie: Akumulatory o wydłużonej wytrzymałości są przeznaczone do samochodów wyposażonych w układ start-stop oraz samochodów z rozbudowaną instalacją elektryczną. Można je stosować jako zamienniki akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Wymiana akumulatora
Wymiana akumulatora, niby banalna rzecz, a trzeba zachować ostrożność, szczególnie podczas odłączania i podłączania jego biegunów. Chcąc wyjąć akumulator z samochodu w pierwszej kolejności należy odłączyć biegun ujemny (klemę minusową) od tzw. masy pojazdu, a następnie biegun dodatni (klemę plusową). Przy montażu postępujemy odwrotnie. Zaciski dokręcamy stosunkowo mocno, ale z wyczuciem, aby nie ukruszyć biegunów. Te ostatnie dobrze jest posmarować lub spryskać specjalistycznym smarem. Ta zalecana kolejność wynika z tego, że w instalacji elektrycznej pojazdu masa, czyli nadwozie, pełni rolę przewodu powrotnego dla większości obwodów elektrycznych. Jeśli jako pierwszy podczas wyjmowania baterii odłączymy jej biegun ujemny, to podczas odkręcania obejmy bieguna dodatniego przypadkowe dotknięcie klucza do nadwozia nie spowoduje zwarcie akumulatora, co mogłoby nawet spowodować jego wybuch. Akumulator w pojeździe powinien być sztywno zamocowany bez możliwości przesuwania się. W przeciwnym razie wstrząsy przenoszone przez koła od nierówności drogi mogą powodować wypadanie masy czynnej z płyt ogniw. Spada przez to pojemność akumulatora, a w skrajnym przypadku prowadzi to do zwarcia wewnętrznego.